معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

سیلوی 468 ؛ نورپردازی با الگوریتمی تکرار ناپذیر

سیلوی 468 ؛ نورپردازی با الگوریتمی تکرار ناپذیر


بقیه در ادامه مطلب!

پروژه تبدیل و بازسازی سیلوی روغن 468 به یک قطعه هنر نورپردازی توسط Lighting Design Collective از مادرید طراحی و اجرا شده است .

این بنا در کنار دریا ، مقابل شهر هلسینکی ، پایتخت فنلاند ، قرار گرفته است . باد غالب این منطقه ، بسیار شدیدست . نور طبیعی ، باد و حرکت نور بر روی آب متلاطم از کانسپت های اصلی در این نورپردازیست. این دیوار کرو 2012 روزنه دارد که به انتخاب هلنسکی به عنوان پایتخت طراحی جهان در سال 2012 اشاره دارد.

این روشنایی نشانگر آغاز توسعه مجدد شهری برای شهر هلسینکی است و از کاربری های مورد انتظار آن ، جلب توجه به این حوزه ی ناشناخته ی شهر ، ایجاد یک نقطه عطف و ابزار بازاریابی برای شهر است. شاید مهمترین دلیل استفاده از نور طبیعی و مصنوعی ، به وجود آوردن یک فضای شهری منحصر بفرد برای استفاده ی شهروندان است. وانگهی این بنا استنادی برای 11،000 ساکن منطقه شده است تا این بخش را " منطقه نور "  بنامند. در طول سال اول ، پیش از شروع ساخت و ساز منطقه ، بازدیدکنندگان بیشتر بنا را از فواصل دور تماشا می کردند. 1280 ال.ای.دی بر داخل گنبد نصب شده بودند ، پیش از آنکه کار به اتمام برسد و سیلو از کیلومترها فاصله نمایان شود .

این گروه طراحی ، نرم افزاری را با استفاده از هوش مصنوعی جمعی و شبیه سازی الگوریتم های طبیعی تهیه کرده اند که به پارامترهایی همچون سرعت باد ، جهت ، دما ، روشنای شب و برف حساس است ؛ این سیستم هر 5 دقیقه یکبار شرایط جدید را می سنجد. الگوهای روشنایی سیلو ، طبیعی و محسوس هستند و هیچ گاه تکرار نمی شوند. تغییرات نور سیلو آرام است اما سرعت باد می تواند آنرا شدت دهد و طرحهای جدیدی را بر دیوار سیلو نمایان سازد. رنگ نور قسمت بیرونی در نیمه شب به مدت یک ساعت قرمز می شود ؛ این رنگ بندیها به استفاده ی پیشین از این سیلو به عنوان ظرفی از انرژی اشاره دارد . در ساعت 2:30 بامداد ، هنگامی که آخرین قایق به سمت شهر سوومنلینا حرکت می کند ، سیلو خاموش می شود.

اهمیت داخلی سیلو ، با ازدیاد جمعیت منطقه بیشتر خواهد شد. سیلو از داخل ، قرمز تیره رنگ آمیزی شده است و نور روز از روزنه هایی که بر اساس الگوی زنگ زدگی های سابق آن به دست آمده است بر روی دیوارها می تابد . نمای شمالی اثر هیچ روزنه ای ندارد . 450 آیینه ی استیل که با باد به حرکت در می آیند ، پشت روزنه ها نصب شده اند. با نور آفتاب ، سیلو درخشش و تابیدن ضعیفی را شروع می کند و همچون سطح آب به نظر می رسد. شبکه ای از ال ای دی های سفید ، نور ملایمی را از دیوارهای قرمز منعکس می کنند . سیلو برای شهروندان هیلنسکی تبدیل به یک فضای شهری بکر شده است و بوسیله کف های اضافه شده ، زیرسازی های انجام شده ، انرژی ، آب ، روشنایی اضطراری و پاکیزگی محیط تبدیل به مکانی متمایز گشته است.

این نرم افزار یک سیستم حرکتی تولید می کند که از ترکیب رفتارهای پرندگان ، حشرات و ماهی ها برای ایجاد الگوریتم هایی طبیعی و غیر تکراری الهام میگیرد و این سیستم روشنایی را با ابعاد 10 * LED 128 کنترل می کند. این حرکت نمایی از داده های آب و هوای محلی ، بخصوص سرعت و جهت باد ، برای ایجاد یک آرایه گسترده و غیر قابل پیش بینی از نورهای ملایم استفاده می کند و به بینندگانش ، نمایشی بصری از آب و هوای شهر را ارائه می دهد. این نرم افزار در محیط++C نوشته شده است و توسط موتور تنظیم نور e:cue کنترل می شود .

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد