معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

مسجد شیخ زاید ؛ غایتی نو در کیفیت نورپردازی

مسجد شیخ زاید ؛ غایتی نو در کیفیت نورپردازی


بقیه در ادامه مطلب!

هیئت تعیین بهترین نورپردازی خاورمیانه (MELDA) ، کیفیت طراحی و اجرای نور مسجد شیخ زاید بن سلطان آل نهیان را به عنوان یکی از برترین پروژه های اجرا شده در منطقه شرق میانه معرفی کرده است. این مسجد که سومین مسجد بزرگ جهان است و در ابوظبی بنا شده، پیش از این نیز به عنوان بهترین ساختمان عمومی موفق به کسب جایزه شده است.این سازه ی ملی عظیم مذهبی و آموزشی توسط شیخ زاید به مردم ابوظبی اهدا شد که متاسفانه پیش از اتمام ساختمان درگذشت.

نورپردازی این مسجد با گروه همکاران اسپرز بوده است و به دلیل رسمیت بخشیدن به نور در بازشناخت فضاهای داخلی و دستیابی به نتیجه مطلوبی از تکنولوژی با توجه به سطح دشواری نورپردازی ها، مورد تمجید قرار گرفته است. یکی از اهداف این گروه جلوگیری از دیده شدن تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی هاست و با اعلام این قصد خود را به چالش بزرگی در پنهان کردن لامپ ها و نور افکن ها کشیدند. در فضاهای داخلی بر بسط دادن انعکاس نور از سطوح دیوارها و موفقیت در نصب نورافکن ها در عقب نشینی های پیرامون فضاها تکیه شده است. این مفهوم زمانی تجلی می یابد که بازدید کننده از هر محیط، هنگامی که ناخوداگاه به بالا می نگرد، نور خیره کننده ای نمی بیند.

بر دیوار سمت قبله که بیشترین دید نمازگزاران را به خود جلب می کند از فیبرهای نوری استفاده شده است تا گل های حکاکی شده بر سنگ مرمر و نود و نه نمود مختلف از خوشنویشی نام پیامبر اکرم، یکنواخت نورپردازی شوند. ریاد سارایجی، یکی از اعضای هیئت داوران MELDA اظهار داشته است که طراحی هوشمندانه نورپردازی این مسجد سزاوار برترین مناصب است و مطمئنا این کار نمادی برتر در نورپردازی معماری مذهبی ست و معیار جدیدی برای غایت این هنر می باشد.

نورپردازی مسجد شیخ زاید

نورپردازی مسجد شیخ زاید

نورپردازی مسجد شیخ زاید

نورپردازی مسجد شیخ زاید

نورپردازی مسجد شیخ زاید


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد