معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

طراحی مساجد جدید در پی بیان اسلام بریتانیایی ؛ معماران مِیک سپِیس

طراحی مساجد جدید در پی بیان اسلام بریتانیایی ؛ معماران مِیک سپِیس

بقیه در ادامه مطلب!

طراحی مساجد انگلیسی به روایت معماران مِیک سپیس: " انگلستان با رشد بسیار سریع مسلمانان در دو دهه اخیر مواجه بوده است و گسترش و نمود مساجد در این کشور منعکس کننده این روند رو به افزایش است. با تشدید بحث پیرامون چگونگی موقعیت این مسلمانان در انگلستان، ما به این تفکر رسیده ایم که احداث ساختمان هایی برای آنان می تواند تاثیرات مثبتی در بیشتر شدن حضور و اعتماد به نفس مسلمانان در نمود فرهنگ اسلامی در انگلستان شود. "

این گروه معماری در حال طراحی مجموعه ای از مساجد در لندن و اطراف آن می باشند و در هر طرح سعی بر توسعه زبان معاصری از اسلام دارند تا تکاملی در اسلام بریتانیایی را مطرح کنند. یکی از جنبه های کلیدی طراحی این مساجد، ارتباط نزدیک میان معماران و اجتماعات محلی و انجمن مساجد است. این مساجد عمدتا محلی و کوچک هستند و توسط جامعه محلی مسلمان اطراف آن راه اندازی و نگهداری شده اند؛ در نتیجه این ارتباط نزدیک به رفع نیازهای عملی و نمادین کاربران می انجامد.

طراحی هر مسجد نتیجه نهایی تقاضای اجتماعات آن ها، الزامات سیاست های برنامه ریزی محلی، زیبایی شناسی معمارانه و نگرش فرهنگی منطقه است.

کمیته مساجد اغلب انتظارات خاصی از اینکه یک مسجد چگونه باید به نظر بیاید، دارند و این ایده ها اغلب ریشه در تفسیرهای خاصی از تاریخ اسلام دارند که عموما پیرامون طراحی عناصر معماری همچون گنبد و مناره مطرح می شوند. فرم و شکل نهایی این عناصر و طریقه چیدمانشان، به تاثیر فرهنگ هر اجتماع در طول تاریخ اسلام بستگی دارد.

" ساخت یک مسجد در لندن، فرایندی حساس و پیچیده است. به عنوان معمار، ما سعی بر تفسیر پیچیدگی های بافت شهری لندن، خواسته ها و سیاست های اجتماعات مساجد، شناخت تاریخچه معماری اسلامی و مطالبات این تغییرات سریع فرهنگی می باشیم. "

مسجد خیابان هاکنی

این مسجد در منطقه هانکی، در میان دو ساختمان قرار گرفته است. برای کانسپت طراحی این بنا، طرحی انتزاعی از الگوی کاشی اهالی شمال آفریقا از کاخ الحمراء در گرانادا گرفته شده و بر روی نما کار شده است. بخشی از این طرح در واقع، نقش سازه ای و محافظتی دارد و بخشی انتزاعی و از الگوی اسلامی ست. بقیه نما با سیستم مش فلزی با روکش کار شده است که زمینه های اصلی هنر اسلامی همچون نفوذپذیری، تداوم و شبکه بندی منظم را تداعی می کند.

 مسجد مایل اند

این پروژه شامل افزودن دو طبقه اضافی به مسجد موجود است که خود از تبدیل ساختمان یک بانک نئو کلاسیک بوجود آمده است. چشم انداز خیابان همچون هنری التقاطی ست؛ این سایت در میان یک سینمای 1930 و یک فروشگاه بزرگ یکپارچه ی ویکتوریایی قرار دارد. بنابراین، یافتن یک عملکرد معاصر در میان این ترکیب غنی به زمان بیشتری نیازمند بوده است. دیواره شیشه ای الحاقی به این طرح با انتزاعی اسلامی به سبک خط کوفی مزین شده است.

 طرح اولیه مسجد گلینگهام

این پیشنهاد، بخشی از مزایده زمین برای این مسجد در گلینگهام بوده است. این مسجد که بر پایه ستون داری همانند طرح شهرهای شمال آفریقا همچون فاس و مراکش، همراه یا حیاط و یک مناره در گوشه ساخته شده است. در این طرح از یک سقف زیگزاگ نامنظم برای سقف و از مس هوادیده برای پوشش مناره در بالای یک کافه ی شیشه ای استفاده شده است.

مسجد گرین بتنال

این مسجد در زمینی بی تناسب در میان یک سری کابین های موقت قرار گرفته است و این پیشنهاد برای جایگزینی کامل ساختمان کنونی ارائه شده است. سایت بنا در میان یک خط راه آهن، یک پارک و یک مدرسه ویکتوریایی قرار گرفته است. بی نظمی در شکل این زمین، به اجبار طرح را به شکل یک مثلث درآورده است و یک فضای مناره شکل جایگزین عناصر سنتی گنبد و مناره های معمول شده است که به شکلی پویا بر روی این طرح، تعبیر و اضافه گشته است. سایبان ورودی نمازخانه با طرح های اسلیمی مزین شده است و در مواقع لزوم به گسترش سطح نمازخانه کمک می کند.


مسجد هاکنی

مسجد مایل اند

مسجد گلینگهام

مسجد گلینگهام

مسجد گلینگهام

مسجد گرین بتنال

مسجد گرین بتنال

مسجد گرین بتنال


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد