معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل

سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


بقه در ادامه مطلب!

ایجاد شده توسط آتلیه کمپ تیل در اتریش Austria، اروپا ؛ سالن کنسرت فرانتس لیست Franz Liszt Concert Hall؛ مکان:‌ رایدینگ Raiding، اتریش؛ طراح:‌آتلیه کمپ تیل Atelier Kempe Thill ؛ سالن کنسرت در دهکده ی اتریش رایدینگ دهکده ای با 900 سکنه در 80 کیلومتری جنوب وین است. نزدیک به مرز مجارستان Hungarian محل تولد آهنگساز فرانتس لیست Franz Liszt واقع شده است. خانه ی تولدش اکنون یک موزه و یکی از مکانهای یادبود کارهای او در اروپا است. برای ترویج میراث وی در کشور بومی اش اتریش ،یک سالن موسیقی جدید نزدیک به خانه ی تولدش ساخته شده است که قادر به برگزاری برنامه های موسیقی بزرگتر است. با اجرای این کار مرکز بین المللی لیست international Liszt centre ایجاد خواهد شد. در همین زمان منطقه ی فقیر نشین بورگن لاند Burgenland ،یک نهاد فرهنگی می شود. پروژه ،نتیجه ی رقابت آزاد بین المللی است که در سال 2004 برگزار شده است. موضوع رقابت، دادن پاسخ به این سوال راحت بود ،که چگونه برنامه های شهری سنتی و بورژوازی ساختمان مانند یک سالن کنسرت در شرایط روستایی یک دهکده ادغام می شود. بعلاوه دادن پاسخ بود به چگونه سر و کار داشتن با بودجه ی محدود، زمان برنامه بسیار محدود – فقط 4 ماه – و شرایط دشوار از محل ساختمان. در نتیجه این پروژه تلاش می کند تا پیدا نماید پاسخ اولیه به این سوالات و به منظور دستیابی به مفهوم معماری حداقل و حداکثر کیفیت فضایی تشکیل شده است. خاص در معمولی- ساخت و ساز در بافت روستا ساختمان ها در رایدینگ عمدتا ساختارهای ساده و نزول کرده با ویژگی سخت هستند. نما اغلب - همانند خانه تولد – سفید است و پنجره ها تنها در طبقه ی همکف هستند. زندگی در سایت این کشور توسط رابطه ای نزدیک میان خانه و باغ حکمفرما شده است. نقطه ی شروع برای طراحی اینها به طور عادی یافت می شوند که این فرم ها هویت بورگن لاند هستند. نیروهای سالن کنسرت جدید ،شکستی از اطراف نیست ، اما برای گسترش زمینه های موجود فضایی تلاش می کند. مانند ساختارهای اطراف، فریبندگی خانه جدید بر پایه ی ویژگی سخت واقع شده است . سالن کنسرت توسط دیوارهای سفید و پنجره ها در طبقه ی همکف در میان قرار داده شده است. تفاوت برای ساختمان های اطراف بر مبنای وضعیت متناسب واقع نشده است ،اما در ابعاد مطلق واقع شده است. درست به همین دلیل مقیاس خالص ساختمان کاهش و تجلی یادمانی باشکوه را فراهم می نماید. این اثر توسط طرز عمل نما تقویت شده است. طراحی خارجی – عایق، نما- قابل قبول است، سیستمی که برای آن منطقه به عنوان یک وضعیت اقتصادی و زیبایی پروژه معمول است. تنها با اضافه کردن یک لایه اسپری شده از پلی یورتان روی سیمان، سیستم نما بهتر شده است. یک سطح صاف و اندکی آینه ای ایجاد می شود که آن نیز در برابر آب باران مقاوم است. بنابراین با انجام این کار، جزئیات نما بدون جزئیات گوشه خاص ممکن می شود. خانه در نتیجه بیشتر انتزاعی تر از ساختمان های اطراف پدیدار می شود – پیش پا افتادگی زمینه بهبود یافته است و پتانسیل آینده برای معماری این منطقه نشان داده شده است. منظره به عنوان پانوراما – ساختمان به عنوان دستگاه ادراک پدیده ای بسیار جالب این واقعیت را فرا می گیرد که محل ساختمان میان یک پارک کوچک است. همچنین این پارک توسط دیواری محصور شده است و سایت از روستا تقریبا قابل مشاهده نیست. هدف از طراحی حفظ این فضای صمیمی از پارک و تحقق بخشیدن به رابطه ای ارگانیک میان فضای داخل و چشم انداز اطراف آن است. بدین وسیله سرسرای عمومی عنصر کلیدی فضایی است. تمام عملکردها با همدیگر در یک حجم دو طبقه هستند که سالن کنسرت را محصور می کند. در درون فضا دیواره های سفید و کف های چوبی قرار داده شده است. به سمت پارک، نما به طرز چشمگیری از همه طرف گشوده شده است نزدیک 18 متر پنجره به ترتیب 13 متر طول و 4 متر ارتفاع که به طور متقارن در نما قرار گرفته اند. برای جلوگیری از تقسیمات لازم معمول از پنجره های اکریلیک به جای شیشه انتخاب شده است. پنجره ها از یک قطعه در کارخانه ساخته شده است ، که تنها در مکان سوار شده است و در محل ساختمان پرداخته شده است. از آنجا که حجم زیادی از پنجره ها، ارتباط به شدت مستقیم میان پارک و داخل است. درک چشم انداز از خارج از سرسرا افزایش یافته است- چشم انداز همانند یک پانوراما پدیدار می شود و حتی تقویت یافته توسط ویژگی های سحرآمیز از دیوار آکریلیک است. خانه ی تولد فرانتس لیست بر روی زمینه چمن برای بازدیدکنندگان معرفی شده است و همانند یک شمایل به نظر می رسد. کنار پنجره ها درب های چوبی واقع شده است. در کنار خانه ی تولد این درها ابعاد فوق العاده 4*4 دارند. همچنین عناصر امکان گشوده شدن سرسرا به سوی خارج را عرضه می کنند و بازدید کنندگان را به لذت بردن از پارک دعوت می کنند. با انجام این کار خود پارک در حال تبدیل شدن به سرسرا است و بخشی از سالن کنسرت خواهد بود. سالن چوبی – سالن کنسرت به عنوان جعبه صدای معماری. از زمان آغاز دوره ی مدرن ، خانه ی کنسرت در بحران بوده است. سالن قرن 18 و 19، با سیستم تناسب با معماری شکل داده آکوستیک فضا هم نوا است. در طول قرن گذشته ، این سیستم به فراموشی سپرده شد. معماران به طور آزاد طراحی می کردند و خاصیت آکوستیکی فضاهای ارگانیک، پس از این رویداد توسط مهندسین با استفاده از عناصر مکمل صورت گرفت. این امر تا حدی تکنیکی و اثر افزودنی منجر به قربانی کردن شخصیت یکپارچه سالن شده است. که اغلب دلیل این است که نوازندگان و بازدید کنندگان سالن های مدرن را دوست ندارند. سالن کنسرت در رایدینگ ،تلاش برای دستیابی به یک فضای یکپارچه و ترکیبی است. طرح به سیستم متناسب کلاسیک از سالن کنسرت به عنوان یک جعبه کفش "shoe box" برگشته است. فضا توسط ساخت یک ورقه چوبی تشکیل شده است. تیرها یک شبکه ی 3.6 * 2.6 را تشکیل می دهند. دیوار و سقف به همان شیوه رفتار می کنند. این ساختار در حال حاضر شرایط پایه ای خوب برای آکوستیک ارائه می دهد. در ارتفاع 4 متر یک بالکن ادامه دار در سراسر سالن وجود دارد. بالکن شرایط چشم انداز خوب را ارائه می دهد ، که برای آکوستیک مناسب است و بر ویژگی های جمعی از رویداد کنسرت تاکید دارد. شبکه ی ساخت و ساز با یک صفحه ی چوبی چند لایه از چوب صنوبر پرشده است. برای دستیابی به رزونانس خواسته شده صفحات تا 350 کیلوگرم هستند هر قطعه فوق العاده سنگین است – 40 کیلوگرم بر متر مربع - . که برای جلوگیری از انعکاس میان دیوارها و توزیع صدا در فضای صفحات سه بعدی منحنی به کار می روند. با استفاده از CNC - برش قالب ریزی صفحه منحنی شده است، صفحه در کل در عمق 12 سانتی متر در وسط و 8 سانتی متر در لبه متغیر است. سالن کنسرت دارای دو طبقه با یک لایه بالایی از چوب بلوط است. لایه ی بالایی سوراخ شده است و فضا در میان طبقه به عنوان فضایی اشغال شده برای تهویه سالن با بیش از حد فشار، مورد استفاده قرار می گیرد. هوای استفاده شده با شکاف کوچکی در سقف مکیده شده است. گفتن اینکه این ساختمان مثل آواهای UFO فرود آمده متاخر است همانند کلیشه به نظر می رسد، اما رایدینگ زمینه بسیار اندکی برای سالن کنسرت دارد. نما کاملا ارزان به نظر میرسد، که شامل یک لایه مواد سفید مصنوعی که بر روی پانل های عایق اسپری شده است، میباشد. اما این پوسته ی مرکب از مواد مصنوعی توسط پنجره ها باز شده است که نقطه برجسته ای از معماری خوب را پدید می آورند : جزئیات پیچیده دربهای چوبی کاج اروپایی و پنجره های سخاوتمندانه تناسب یافته. عمل تعادل معماری در این مرکز صورت می گیرد ، در سالن کنسرت برای تالار موسیقی بهینه سازی شده است. پانلهای چوبی از کج شدن در دو جهت خبر می دهد: در یک طرف به شدت کلاسیک گرا – زیر بخش شبکه ای از تیرها- از سوی دیگر نگاه کلبه ییلاقی کوهستانی روستایی – استفاده از صنوبر-.



سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل


سالن کنسرت فرانتس لیست رایدینگ ؛ آتلیه معماری کمپ تیل

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد