معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

لاهیجان؛ تجلی طبیعت و سبک شهرسازی کم نظیر + عکس

لاهیجان؛ تجلی طبیعت و سبک شهرسازی کم نظیر + عکس


لاهیجان یکی از قدیمی ‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است که جلوه های بی بدیل طبیعت و شهرسازی همدیگر را تکمیل کرده‌اند.

00

بقیه در ادامه مطلب!

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان لاهیجان در ناحیه شرقی گیلان واقع شده است؛ از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان رودبار، از شرق به شهرستانهای لنگـرود و رودسر و از غرب به شهرستانهای آستانه اشرفیه و رشت محـدود می ‌شود.

 

لاهیجان از زیباترین شهرهای گیلان بلکه ایران است، موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه پایکوهی که تپه ‌ماهورهای آن را بوته ‌های همیشه ‌سبز چای در ردیف ‌کاریهای منظم هندسی پوشانده، همراه با معماری زیبا و خانه‌های ویلایی با سقفهای سفالی و رنگ ‌آمیزی سفید، جلوه زیبایی به سیمای شهر بخشیده است.

 

ساختمانهای قدیم لاهیجان اغلب به سبک معماری دوره صفویه است

 

ساختمانهای قدیم لاهیجان اغلب به سبک معماری دوره صفویه است، دیوارهای قطور با ارتفاع پنج متر و کوچه‌ های پیچ ‌درپیچ، نموداری از نمای شهر در گذشته است،اغلب خانه ‌های شهر به صورت شرقی - غربی ساخته می ‌شود و کمتر خانه ‌ای را می ‌توان در جهت شمالی - جنوبی مشاهده کرد که دلیل آن، تاثیر عوامل جوی از قبیل رطوبت، گرما و باد است.

ساختمانهای قدیم لاهیجان

لاهیجان از نظر جذابیت توریستی، اهمیت زیادی دارد و سالانه پذیرای بیش از دو میلیون گردشگر است؛ بلوار، جزیره و استخر قدیمی، شیطان‌ کوه، بام‌ سبز، آبشار مصنوعی، ایستگاه کشاورزی، بقعه شیخ زاهد گیلانی، مقبره کاشف ‌السلطنه، گنجینه تاریخ چای ایران، بقعه چهار پادشاهان، مسجد جامع، حمام گلشن، مسجد اکبریه، پل خشتی، بقاع محله اردوبازار، بقعه آقا امیرشهید، بقعه محله گابنه، بقاع محلات خمیرکلایه، کاروانسرابر، پرده ‌سر، شعربافان و آقا سید حسین، تالاب بین ‌المللی امیرکلایه، تله کابین و غیره از جاذبه‌ های طبیعی، تاریخی و مذهبی لاهیجان به ‌شمار می ‌آیند.

 

کلوچه " مهمترین سوغات شهر لاهیجان است که با سابقه ‌ای بسیار طولانی شهرت یافته و اغلب مسافران آن را به ‌عنوان ره ‌آورد سفر گیلان با خود همراه می‌ برند.

 

شهرستان لاهیجان به رغم داشتن سیمای طبیعی شگفت انگیز دارای آثار و معماری تاریخی زیادی همچون " خانه محمد صادقی" است که در بافت تاریخی لاهیجان قرار دارد، یکی از بناهای مسکونی دوره قاجار و از نظر تزئینات و گچ ‌بری بسیار زیباست.

 

خانه محمد صادقی دارای یک تالار و شاه ‌نشین با طاق گنبدی و سقف مقرنس‌ کاری ‌شده است و ارسی ‌های مشبک دارد، این خانه متعلق به دوره قاجاریه بوده و دارای شماره ثبت ملی 1498 سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است.

 

پل خشتی نال ‌کیاشهر" از دیگر جاذبه های تاریخی است که در راه قدیمی لاهیجان به لنگرود، بین روستاهای لیالستان و نال ‌کیاشهر قرار دارد و به نام سازنده آن " حاج یحیی پردسر " نیز نامیده می ‌شود. طول این پل قاجاری، 22 متر و ارتفاع آن از سطح آب، بیش از 6.5 متر و عرض آن 383 سانتیمتر است. سطح پل خشتی نال ‌کیاشهر، سنگ ‌فرش و پل از دو سیل ‌برگردان در دو طرف پایه‌ ها برخوردار است. اضلاع آجرهای این پل، 4 × 20 × 20 سانتیمتر است.

 

پل خشتی لاهیجان " گردشگران زیادی را بسوی خود فرا می خواند

 

پل خشتی لاهیجان " که گردشگران زیادی را بسوی خود فرا می خواند در شمال‌ غربی لاهیجان در محله پرده ‌سر قرار دارد و متعلق به دوره کیائیان است. در ساخت مجدد این پل در زمان قاجاریه، "حاجی جعفرخان " بنا را تعمیر کلی کرد. طول این پل 50 متر و عرض آن 5.4 متر و ارتفاع آن 11 متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل ‌برگردان وجود دارد. پل دارای یک سطح عابرروی مسطح و دو سطح شیب‌ دار جانبی است که با سنگ قلوه ‌ای سنگفرش شده است.

پل خشتی لاهیجان

پل خشتی تجن‌ گوک " در دهکده " تجن ‌گوکه " از توابع لاهیجان قرار دارد، دارای دو چشمه با طاق جناقی است. در پایه ‌های میانی و جانبی پل، اتاقکهای کوچکی برای بیتوته کاروانیان احداث شده بود. طول پل 60 متر و عرض آن 4.25 و ارتفاع کلی آن بیش از 7.5 متر است. مصالح بکاررفته در این پل، آجر، سنگ و ملات ساروج است. این پل در زمان قاجاریه ساخته شده است. پل خشتی تجن ‌گوکه، متعلق به دوره صفویه بوده و دارای شماره ثبت ملی 1432 سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است.

 

حمام گلشن " از دیگر جاذبه های تاریخی لاهیجان است که بخشی از آن با گسترش شهرسازی و لزوم احداث خیابان و میدان، ویران شده است. بنای حمام پلان کثیرالاضلاع داشت و برای ساخت آن از آجر قرمز محلی، ساروج و گل آهک استفاده شده است. در تعمیرات اخیر پس از زلزله گیلان، برای استحکام بنا از مصالح جدید استفاده شد. در سنگ ‌کاری‌ شده امروزی حمام در کوچه ‌ای در ضلع جنوب آن واقع شده است.

 

مسجد جامع لاهیجان " در ضلع شمال‌ غربی میدان وحدت ( چهار پادشاه ) واقع شده و در دوره کیائیان بنا شده است. بنای اصلی مسجد در طول زمان دچار تغییرات بسیار شده ولی قسمتهای از بقعه، مانند ایوان، سردر و مناره از قدمت بنا خبر می ‌دهند. " سلطان محمد کیا " در عید قربان 893 هجری قمری در این مسجد نماز گذارده است. شبستان گنبددار و بزرگ قسمت زنانه در طبقه دوم از عظمت بنا نشان دارد.

 

مسجد اکبریه " در زمان حکومت فتحعلی ‌شاه قاجار ساخته شده است

 

مسجد اکبریه " در محله " گابنه " در شهر لاهیجان واقع شده و تاریخ ساخت آن مربوط به زمان حکومت فتحعلی ‌شاه قاجار است. ساخت این مسجد به دلیل سعایت بدخواهان حاکم وقت لاهیجان به دربار شاهی و کاخ نامیدن این مسجد، نیمه ‌کاره رها شد. سنگ‌ نبشته مرمری به خط نستعلیق که بر دیوار ضلع شرقی مسجد جای دارد، بانی مسجد را " حاج علی‌ اکبر لاهیجانی " نامیده است.

 

تکیه و بقعه پیرعلی " متعلق به دوره قاجاریه بوده و به ترتیب دارای شماره ثبت ملی 3844 و 3843 سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است.

 

بقعه میرشمس ‌الدین " در قسمت شمال ‌غربی میدان شهدا، در محله اردوبازار لاهیجان واقع شده و از بناهای دوره کیائیان است. این بنا شامل مجموعه بقعه، مدخل شرقی و حسینیه است. بنای بقعه دارای اتاق میانی آرامگاه با سقف گنبدی است که در اطراف آن، اتاقها و ایوان قرار دارد. طول و عرض بقعه، 15.5 × 15.5 متر است و در سمت شرق بقعه، ایوانی با چهار فیلپای قطور دیده می ‌شود.

 

بقعه میر شهید" در شمال ‌شرقی شهرستان لاهیجان واقع و در دوره قاجاریه ساخته شده است. پلان مربعی ‌شکل بقعه، مرکب از اتاقی در وسط و ایوان‌های جانبی با ستونهای چوبی در حاشیه آن است. بر روی اتاق حرم، گنبدی کوتاه قرار دارد و بر کمربند این گنبد، اشعاری از " محتشم کاشانی " نوشته شده است. ضریح بقعه، چوبی، گره‌ چینی ‌شده و مشبک است و نوشته ‌ای از " علی ‌نقی فرزند آقا میرزا علی‌ رضا " به تاریخ 1206 هجری قمری بر روی آن به چشم می ‌خورد.

 

شیخ زاهد ‌گیلانی" از معاریف و دراویش بزرگ و از اساتید " شیخ صفی‌ الدین اردبیلی " است

 

بقعه شیخ زاهد گیلانی " در قریه " شیخانور " یا " شیخانه ‌بر" در سه کیلومتری شرق لاهیجان در دامنه کوه و در میان مزارع سرسبز چای واقع شده است و مدفن " شیخ زاهد تاج ‌الدین ابراهیم ‌گیلانی" از معاریف و دراویش بزرگ و از اساتید " شیخ صفی‌ الدین اردبیلی " است. " شیخ زاهد " در سال 711 هجری قمری فوت کرد. بعدها به سال 892 هجری قمری " سلطان حیدر صفوی " به سبب خوابی که دیده بود، با معماران و نجارانی که از شهر شیروان با کشتی به گیلان منتقل شده بودند، این بنا را ساخت و جسد شیخ را به آنجا منتقل کرد.

شیخ زاهد ‌گیلانی

بقعه زنجیر آستانه " یا " سیدعلی غزنوی " در روستای " تجن ‌گوکه " لاهیجان واقع و به دوره کیائیان تعلق دارد. بنا پلانی مربع به اضلاع 14.5 متر دارد. اتاق حرم دارای گنبد و گوشوارههای در اطراف بوده است. صندوق بقعه با تاریخ 871 هجری قمری کار استاد " محمدبن یادگاربن حاج مسافر تبریزی " است. دور تا دور اتاق حرم، ایوانهایی با ستونهای فیلپایی وجود دارد. از دیگر مشخصات بنا می ‌توان از بام سفالی، گلدسته آجری، در قدیمی و سنگ ‌قبرهای دوره اسلامی یاد کرد، صندوق بقعه از نفاست خاصی برخوردار است.

 

بقعه چهار پادشاهان " در لاهیجان از مجموعه ‌ای از مقابر و مسجد متصل به آن شکل گرفته است. این مجموعه مرکب از اتاقهای در کنار یکدیگر و ایوانی است که در سمت شمالی اتاقها و به موازات آنها کشیده شده است. قدیمی ‌ترین مقبره این مجموعه متعلق به " سید خورکیا " یا " خرم کیا " است. بقیه مقابر پس از جنگ سال 791 هجری قمری در رشت که به کشته ‌شدن چندتن از حکام کیایی منجر شد، به این محل انتقال و در جوار قبر قدیمی مدفون شدند.

 

آرامگاه کاشف ‌السلطنه " و " موزه تاریخ چای ایران " از جاذبه های تاریخی لاهیجان است که سالانه مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا برای بازدید از آثار مزبور به این شهر سفرمی کنند.

 

لاهیجان یکی از قدیمی ‌ترین و زیباترین شهرهای گیلان است که به " شهر چای" اشتهار دارد زیرا چایکاری در ایران برای نخستین ‌بار به همت "حاج محمد میرزا کاشف ‌السلطنه چایکار" در سال 1319 هجری قمری در لاهیجان آغاز شد و به ‌سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت. مزار کاشف ‌السلطنه روی تپه‌ ای از چای که توسط وی در سال 1307 شمسی خریداری شده بود، جای دارد.

 

تله کابین احرار " در لاهیجان دارای مناظر زیبای طبیعی است

 

در نهایت تله کابین احرار در شهرستان لاهیجان دارای مناظر زیبای طبیعی است، طول افقی هزار و 500 متر اختلاف ارتفاع ایستگاه اول و دوم 210 متر، ظرفیت خط هزار نفر در ساعت با پنج دکل بین راه که فواصل بین آنها از 150 تا 650 متر می باشد.

تله کابین احرار

همچنین حداکثر اختلاف ارتفاع کابین تا سطح زمین در برخی نقاط به 110 متر می رسد، کابینها شش نفره با دربهای اتوماتیک با نام تجاری اومگا سه ساخت کشور سوئیس، کابینها از جنس آلومنیوم و پلی کربنات با جدید ترین طراحی روز اروپاست.

 

شرکت سازنده دستگاه تله کابین یکی از معروفترین سازندههای تله کابین در دنیا بنام شرکت دوپل مایر اتریش است که از اوایل قرن گذشته سابقه ساخت این تجهیزات را دارد.

 

به هر حال لاهیجان دارای بناهای تاریخی و طبیعی ارزشمندی بوده و به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد بعنوان شهرستان نمونه گردشگری به تصویب هیئت دولت رسیده است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد