معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

آکادمی ایولِین گریس از گروه معماران زاها حدید ؛ جدال همیشگی فرم و

آکادمی ایولِین گریس از گروه معماران زاها حدید ؛ جدال همیشگی فرم و عملکرد


بقیه در ادامه مطلب!

آکادمی ایولِین گریس در شهر بیرینکستُن، لندن، بخشی از ایالت لَمبِت است ، نه تنها در غالب فضای آموزشی متفاوتی، در قلبِ شهر شلوغ و تاریخی لندن فعالیت می کند ، بلکه محیطی مصنوع را به شکلی شاخص، به فضای مسکونی اطراف خود اضافه می کند. این آکادمی خود به شکل الحاقیه ای آزاد، شفاف و دعوت کننده حضور دارد تا در مجموعه ی شهری بازسازی شده شهر لندن جای گیرد . این موقعیت اِستراتژیک به همراه دو محور اصلی مسکونی به پروژه این امکان را داده است تا فرمی مصنوع را به شکل، آرایشی طبیعی و منسجم تبدیل کند . این اثردارای شخصیت شهری قوی است در حالی که برای هر دو پهنه ی شهری و همسایگی خود نقشی واضح را ایفا می کند . این ساختمان فضای یادگیری را آن چنان ارائه می دهد که بتواند درگیری فعالانه ی دانش آموزان رابا محیط آکادمی دو چندان کند . طراحی این ساختمان کاملا در جهت ایجاد محیطی سالم و رو به پیشرفت در اصول روزمره زندگی عمل می کند .

با در نظر داشتن ، ایدولوژی آموزشی" مدرسه در مدرسه " می توان گرفت ، زاها حدید جدایی طبیعی فضاهای صد در صد عملکردی را به گونه ای خلق کرده است که برای هر چهار مدرسه ی کوچک تر، شخصیتی متمایز به ارمغان آورده است و این طراحی جسورانه را، هم در فضای داخلی و هم در حجم بیرونی به وضوح می توان دید . این فضاها، محیط وسیعی را به همراه حداکثرسطوح نور طبیعی و تهویه ارائه می دهد که با ساختی بادوام طراحی شده است . این فضاهای جمعی و مشترک با تمام مدارس، به منظور تقویت روابط اجتماعی در نظرگرفته شده و به همراه سلسله مراتب فضایی به منظور، تجمع طبیعی دانش آموزان ، درمقاطع حرکتی برنامه ریزی شده است . همچنین فضاهای مشترک خارجی، به جای آن که چیدمانی به منظور تقویت تعاملات انساسی تولید کند، در جهت لایه بندی تجمعی غیر رسمی عمل می کند و فضاها یی متفاوت را در سطوح گوناگون به شکلی کنار هم قرار داده است که بتواند همگرایی عملکردهای چندگانه در فضای آموزشی را به خوبی مدیریت کند . در این میان بازدیدکنندگان در پذیرش اصلی وارد خواهند شد و می توانند از طریق هسته ی اصلی به مدارس دیگر دسترسی پیدا کنند . همچنین کارمندان هم می توانند چگونگی مواجهه با فضاهای اداری خود انتخاب کنند .

این آکادمی بین سکوی طبقه ی همکف در تسهیلات مشترک، با مدارس جداشده ی بالا دو نیم شده است . این مدارس به شکلی افقی سازمان دهی شده اند تا سیرکولاسیون عمودی هر کدام از دانش آموزان را، در مدرسه ی خود به حداقل برساند . مدارس میانی روی طبقات اول و دوم بر مدارس طبقات بالاتر و سطح اشغال شده ی طبقه ی سوم گسترده شده است .

تسهیلات مشترکی در این آکادمی در نظر گرفته شده است که تجمعی خارج از ساعات حضور دانش آموزان را در طبقه ی همکف پذیرا می باشد و با تعدادی از امکانات مشترک آموزشی، مانند سالن اجتماعات و آزمایشگاه های علمی واقع در فضای مابین مدارس و فضای اصلی متعلق به طبقات دوم و سوم طراحی و اجرا شده است و هنگامی که نیاز باشد می تواند انعطاف پذیری عملکردی را برای استفاده ی هر یک به شکلی منحصر به فرد برقرار سازد و هم به عنوان مدرسه ای کوچک یا به عنوان امکانات مشترک برای بیش از یک مدرسه به خوبی سازمان دهی شود .


آکادمی ایولِین گریس از گروه معماران زاها حدید ؛ جدال همیشگی فرم و عملکرد


فضای پیش ورودی مجموعه از بیرون ساختمان


فضای پیش ورودی مجموعه از دیدی دورتر


نگاهی دقیق به کل مجموعه و همجواری پوسته های متعدد در اثر


دیدی از بیرون به ساختمان آکادمی ایولِین گریس از گروه معماران زاها حدید


فضای سالن غذاخوری دانش آموزان


راهروهای اکادمی و چگونگی ارتباطشان با کلاس ها


فضای داخلی یکی از آزمایشگاه های آکادمی


استفاده از فضاهای اصلی بین چهار مدرسه در جهت خلق فضای "با هم بودن " دانش آموزان


راهروهای آکادمی در نگاهی دقیق تر


سالن ورزشی مجموعه به همراه فضای پر انرژی و باز ان


فضای ورودی در سالن اجتماعات مجموعه


سالن اجتماعات آکادمی ایولِین گریس از گروه معماران زاها حدید


سایت پلان


پلان طبقه ی همکف


پلان طبقه ی اول


پلان طبقه ی دوم


پلان طبقه ی سوم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد