معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماری روز

معماری روز


بقیه در ادامه مطلب!

جین نوولJean Nouvel این بار به خلیج فارس آمده تا دردبی یک سالن اپرا،طراحی کند.طرحی که به معماری آینده چشم دارد. اوکارش رابسیاررمزآلود طراحی کرده.چراکه ماهیت کاراوازجنس زمان است وابعاد زیادی دارد.این عمارت مانند یک نگهبان، نظاره گرشهرمی باشد. این سازه به شکلی ست که امکان اشتباه گرفتن آن بایک ساختمان معمولی وجود ندارد، چراکه مانند نگینی در منطقه می درخشد. فرم این سازه اززوایای مختلف فرق می کند وسایه های متفاوتی روی آب می اندازد.این سازه جلوه هایی ازعقاب، امواج آب ویا آبشاررابه تصویرمی کشد.وبا نورپردازی هایی که ازپایین می تابند،درهاله ای ازنوروانعکاس قرارمی گیرد ومنقش به رنگ های انعکاس یافته ازآسمان نیزمی شود.این سالن اپرا جایی ست خاطره انگیز که درآن می توان شاهد اجرای موسیقی، تاتر،برنامه های هنری وبازیگری بود.این جا مکانی ست که می تواند رویای ایجاد فضای فرهنگی دردبی را متصور کند. 
 2 


 3 


 4 


 5 


 6 


 7 


 8 


 9 


 10 


 11 


هاشور هایی پیرامون فضای منفی

‘non-sign II’ قابی است که اشاره بر تابلو شهری دارد که وجود ندارد . قابی است از آسمان که همچون هاشور هایی در هم و برهم پیرامون آنرا گرفته است . این پروژه دومین پروژه از این دست است که استودیو پنسیل " pencil studio " آنرا طراحی و اجرا میکند . سایت پروژه در خط مرزی میان کانادا و آمریکا در نزدیکی ونکوور قرار دارد . سازه تندیس گون از آرماتور های کوتاه بازیافتی که به هم جوشکاری شده اند تشکیل شده است و در کل فضای متفی را خلق کرده اند که نشانی سمبلیک از یک بیلبورد شهری است . 


تکه های آرماتور بازیافتی جوش خورده 




برج رنسانس اُ ام اِی دردبی؛ یوتپیای عمودی

 
دفتر معماری اُ ام اِی دردبی کارساخت برج رنسانس را شروع کرد.آنها ایده خود را ازسبک شهرسازی سنتی گرفتند،چرا که دراین نوع شهرسازی ازنمای فوقانی قطعاتی مربع مستطیل دیده می شوند واین قطعه ایست که بجای افقی،عمودی قرارگرفته است وبا این فرم سازه ای متمایزدربین انبوه ساختمان هاایجاد شده است.طراحی داخلی سالن رنسانس،حاصل همکاری هنرمندان وطراحان کنستانتین گریس می باشد این سازه دارای200 مترعرض و300 مترارتفاع بوده وشامل دفاترکار،هتل،سویت های مسکونی،فروشگاه ومراکزفرهنگی نیزمی باشد.






 2 


 3 


 4 


 زِری تاون از دفتر معماری ایکس ارکیتکت؛ تمدن بیابانی

 
شرکت معماری X–Architects دردبی یک مجموعه فضای شهری را باهدف افزایش سازگاری وتناسب با محیط طراحی کرده که Xeritown نام دارد.این طرح توسعه قصد دارد که ساکنین دبی را به زندگی دلگرمترکندوهمچنین انرژی مصرفی رانیزبه کمترین میزان برساند. این طرح می خواهد که یک منطقه جدید را در بیابانهای دبی ایجاد کند و این رویا درشهری به نام Xeritown شکل می گیرد،که البته می بایست فکری برای آب وهوای آن نیزشود. براین اساس می بایست: فرم طراحی شهری نسبت به شرایط محیط ازقبیل؛ باد،نور،رطوبت شکل گیرد، طراحی می بایست به گونه ای باشد که یک جامعه منسجم تشکیل دهد، برای ایجاد یک طرح با سازگاری بالا و بادوام باید به تمام نکات ظریف دقت شود و ازتکنیک های معمولی به عنوان راه کار اجتناب شود.

 2 


 3 


 4 


 5 


 6 


پاتوق لابراتوار معماری آی ام ام؛ ویرایشی بیومرفیک از هم نشینی

 
امروزه الهام وتقلید ازطبیعت درطراحی فرم ومحیط اطراف بسیارمد نظرمی باشد.درهمین راستا طراحان با تمرکز به هنربرش وفرم دادن یخ به فکرطراحی جدیدی رسیدند.آنها می خواهند باتوسعه متد طراحی مجازی مبلمان وتبدیل آن به محصول واقعی به این هدف برسند.این روش درفضای داخلی لابراتوار درشهرCologne آلمان انجام شد.برای این کار طرح های مجازی کشیده شده، توسط دستگاه های دیجیتال cnc وبا استفاده ازیک قطعه ازبلوک فوم به محصول مورد نظرتبدیل می شود.سپس سطح کاربا رنگ جلا پوشیده شده وسطوح شیبدارپرداخت می شوند،تا به ایده اولیه ما تبدیل گردد.چترهای کشیده شده ای نیزباهمین روش تولید شده که روی آن تصویرهایی متناسب با جو سالن پخش شده واطلاعات لازم رابه اطلاع حاضرین می رسانند.این چترها در پشت مبل ها قرارگرفته وتا بالای سرمبل ها نیزکشیده شده است.این مبل های شش کیلویی وچترهای تولید شده،تماما قابل بازیافت وطراحی مجدد می باشند.

 2 


 3 


 4 


 6 


 7 


 8 


اریک اون موس و ایده ی حیاط مرکزی؛ این بار در قلب سرد اروپا

 
دفتر معماران اریک اون موس، ساختمانی برای کمپ جدیدِ دانشگاه اقتصاد و بازرگانیِ وین طراحی کرده است. این ساختمانی شامل بخش هایی همچون چندین دانشکده، اداری و یک نانوایی کوچک می شود. بنا بخوبی از گذرگاه ها و مسیرهای موجود کمپ استفاده کرده و بخوبی با دیگر بخش های کمپ متصل می شود. ساختمان، به طور کلی، حول دو ستون اصلی مستقر است. هر یک از این ستون ها، حیاطی در مرکز خود دارد. یکی از حیاط ها سرپوشیده است و در زمستان بیشتر کاربرد دارد و دیگری روباز است و مناسب تابستان ها. کلاس های درس در اطراف همین حیاط ها شکل گرفته اند. عناصر عمودی ساختمان در برخی جاها کج شده اند و حتی به هم پیچیده اند.

 نحوه ی شکل گیری ایده و ارتباط با بستر 


 سایت پلان 


 ارتباط با بستر 


 برش پرسپکتیو 


 یکی از نماها 



پوسته انرژی کوپ هیملبلا؛ تکه روایتی صنعتی از سیری تاریخی

 
ولف دی پریکس رییس شرکت کوپ هیملبلا،طرحی را برای سقف انرژی در پروجیای ایتالیا ارایه نموده است.سقف انرژی قسمتی از پروژه ی تحقیقاتی دانشگاه پروجیا با عنوان قدم برداشتن در میان تاریخ است.این تحقیق علاوه بر بررسی باستان شناسی،خلق نمادی معمار گونه را نیز در پی داشته است.سقف انرژی به عنوان سایه بان در امتداد خیابان مازینی،در مرکز پروجیا ودر آن واحد نقطه ورودی به شبکه دالان زیرزمینی را خلق می کند،که ما را به سوی تاریخ پروجیا راهنمایی میکند.این دالان مرکز شهر را با ایستگاه کوچک متروی پینستومتصل میکند.اسناد تاریخی،موجودیت دیوار شهر قدیمی اِتروسکان را در منطقه پایین پیازا جیاکومو ماتؤتی نشان می دهد،جایی که کوپ هیملبلا پیشنهاد می دهد این منطقه را به عنوان بخشی ازگالری عمومی زیرزمینیِ نشان دهنده ی تاریخ پروگیا اختصاص دهند.ورودی ها در روی زمین پیازا جیاکومو ماتؤتی به طور بصری دالان زیرزمینی را با سقف انرژی مرتبط میسازد.کوپ هیملبلا طرح سقف را با هدف بهینه سازی تولید انرژی برای شهر در هنگام جهت گیری بال غربی در ارتباط با انرژی خورشیدی گسترش داد و در عین حال بال شرقی باد را گرفتار می سازد.سقف مرکب از سه لایه شامل : تولید کننده انرژی به عنوان لایه بالایی ، لایه ی ساختاری در وسط و لایه انتهایی به عنوان ترکیبی از شیشه کاری چند لایه و زیرسازی های نیمه شفاف پنوماتیکی است.لایه بالایی در بر گیرنده ی پیل های نوری شفاف برای تولید برق وسایه اندازی خورشید است.جهت گیری منحصر به فرد هر سل به وسیله ی فایل کامپیوتری بهینه سازی شده است.بعلاوه پنج توربین بادی که درون لایه ساختاری جای گرفته انرژی اضافی را تأمین میکند.سقف و دالان زیرزمینی هر دو،بی نیاز از انرژی هستند.

 سقف انرژی،پروگیا،ایتالیا 


 سقف انرژی،پروگیا،ایتالیا 


 سقف انرژی،پروگیا،ایتالیا 


 بانک مرکزی اروپا؛ کوپ هیملبلا و استراتژی اتصال در ترکیب عمودی حجم های پیچشی

 
امروز اعلام شد که ساخت ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا در بهار سال2010 در شهر فرانکفورت اغاز خواهد شد.کوپ هیملبلا مسابقه طراحی این پروژه را در سال 2005 برنده شد.این پروژه در شهر آستنِ فرانکفورت،در زمین هول سیل مارکت ساخته خواهد شد.این ساختمان با ارتفاعی حدود 185 متر، دو برج با شکلی چند گوشه و جهت گیری شرقی-غربی فرمی دارد که از تمام نقاط کلیدی در مرکز شهر فرانکفورت و رودخانه اصلی قابل رؤیت است.افتتاح ساختمان بانک مرکزی اروپا برای سال 2014 برنامه ریزی شده است

 بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت 


 بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت 


 موزه اتومبیل تری جی تی تی آی؛ فلدینگ صفحات فاقد انسان

تست ماشین سوژه ای بود برای طراحی سازه ای که صرفا به ماشین اختصاص دارد.چرا که ماشین به عنوان یک طراحی، اکتشاف نو، زمینه ای ازعلم آموزی، موضوع مقالات و وسیله جابجایی مطرح است.اینجا سازه محل تلاقی اتومبیل است با انسان در یک فضای ساختاری ارگانیک که دارای یک فضای باز با مقیاسی وسیع می باشد. در اینجا همه چیز به ماشین ختم می شود. اینجا خبری از پلکان، دیوار، طبقه وآسانسورنیست، بلکه شما با سطوح شیبدارسروکاردارید و صعود به طبقات بالایی بایک حرکت سیال و روان همراه است. ساختارسازه براساس یک رمپ شیبدارمی باشد که قسمت ورودی وخروجی آن با یک پارتیشن شیشه ای جدا شده است. توپولوژی ساختمان چنین است که گویی بازدید کننده حکم تماشاچی را دارد که ازفیلمی دیدن می کند که بازیگراصلیش اتومبیل است ومی بایست فریم فریم شاهد فیلم باشد. نمای ساختمان بگونه ایست که ازخیابان های اطراف برای ماشین های رهگذر و از دید مسافران هوایی و یا حتی کاربران اینترنتی که ازدید ماهواره ای نگاه می کنند، کاربریش قابل تشخیص است.

 2


 3


 4


 5


 6


 7


 8


 9


 10


 11


 12


 13


 14


 15


 16


 17




روایت حکایات متفاوت ویلایی در بارسلون

بعضی معماران هنوزدرچارچوب تصویرخودرامحدودکرده اند.حال آنکه درواقع طبیعت درگذروتکامل می باشد. این جا درجوارمدیترانه خانه ای با دیوارهای مواج، نورهای مایل، سایه های مکررحاصل ازپردۀ کرکره ای،نقوش غیرقابل وصف بردیوار،وجوددارد.که نورگیرهای عجیبش در طول سال حکایات متفاوتی روایت می کند. خانه باسطوح خمیده درحومه بارسلونا با طراحی آنتونیو کاردیلو Antonino Cardillo بنا شد. سطوح انحنادارخانه بانورهای تابیده شده جالب توجه به نظرمی رسند.چراکه نورمماس با دیوارحرکت می کندوجای جای خانه راازخودسرشارمی کند وتصمیم می گیرد که جایی روشن ویا تاریک باشد.این حرکت نورباعث ارائه سایه وتصاویرغیرقابل توصیفی می شود.اینجا رقص فلامینکواجرا می شود، درحالی که شخص ثابت ایستاده واین محیط است که حرکت می کند. هجوم نورها وسایه ها درهم مانند تسخیرجسمی توسط شخصی دیگر،غیرممکنی که در مواقعی ممکن است، می باشد. خطوط منحنی، تراکم وتداوم ومعلق بودن رابه تصویرمی کشد. درآخرباید گفت این طراحی پارادوکسی زیبا را به نمایش می گذارد. 
 2


 3


 4


 5


 6


 7


 8


نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 12 - اردیبهشت‌ماه - 1391 ساعت 17:16

دم شما گرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد