معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

ساخت مسجد گروه بی یارکه اینگلس ؛ طرحی مبتکرانه و یا ظالمانه

ساخت مسجد گروه بی یارکه اینگلس ؛ طرحی مبتکرانه و یا ظالمانه

بقیه در ادامه مطلب!

با توجه به تنش های محلی با مهاجران مسلمان، ساخت مسجد گروه بی یارکه اینگلس، طرحی مبتکرانه و یا ظالمانه است؟

گروه بی یارکه اینگلس که با طرحهای جسورانه ای شهرت یافته است ، چون نمایش گنج ملی ربوده شده ی دانمارک در نمایشگاه چین و یا کتابخانه دیکتاتور قزاق که باعث می شود ایوان مخوف همچون سنت فرانسیس به نظر بیاید ؛ این بار بی پرواتر از گذشته،  یک مسجد عظیم با مناره های پیچان را در شهر کپنهاگ ارائه داده است.

این طراحی مجلل، الگویی شبیه به زیگورات دارد که در ارتفاع 150 فوت به گنبدی شیشه ای می رسد و با دو مناره ی بلند و باریک بر پیاده رو تسلط می یابد. در کشوری که قوانینش باعث می شود که هیچ پنهان کاری در احساسات ضداسلامی وجود نداشته باشد وچند سال پیش کاریکاتورهای آن،  تبدیل به بحرانی جهانی گشت ؛ این مسجد می تواند احساسات مردمی را برانگیزد.

این حجم بیانگر نیاز معمار به توصیف بنا با نگرشی دانمارکی ست.این گروه در بیانیه انتشار طراحی خود اظهار می دارند که " همتایی اسلامی " از کلیسای نجات دهنده ی کپنهاگ با ارتفاع 150 فوت را با گنبدی در جایگزینی سقف شیشه ای آن طراحی کرده اند که می تواند ساختمان را در نور روز دانمارک غرق کند. بی یارکه اینگلس می گوید: " هدف ما، طراحی مسجدی دانمارکی بوده است که تفسیری از سنت اسلامی در معماری و فرهنگ در بستر دانمارک باشد. عناصر یکسان طراحی مسجد در جهان عربی با شرایط آب و هوایی و روشنایی دانمارک سازگار شده اند. " آیا این نمایشی برای متقاعد کردن کپنهاگ است؟ شهری که برای هر دو گروه پیشگامان مکه و نهیلیست ها مدیریت می شود.

ساخت این مسجد تلاشی مضاعف می طلبد و تصویبات جدید شهر به وضوح برای این طرح مانعی بزرگ محسوب می شوند اما تا زمانیکه این کشور از سوئیس پیروی نکند، کپنهاگ می تواند این مسجد را دارا باشد.

...

...

...


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد