معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

پیراوس؛ استحاله ی برج ساعت

پیراوس؛ استحاله ی برج ساعت


بقیه در ادامه مطلب!

شرکت معماری 112(architecture 112)، واقع در آتن، پیکربندی مجدد نمای یک برج و تبدیل آن به یک شاخص آفتاب شهری را هدف کار خود قرار دادند. این ساختار، در مکان برج ساعتی، متعلق به قرن نوزدهم، در سومین شهر بزرگ یونان، متروک مانده بود. طرح مخارج این لندمارک تخریب شده را بواسطه ی [توجه به] تاریخ ویژه ی این مکان، در کنار تغییر فرم نما به یک مولفه ی خوانا و قابل شناسایی؛ باز خواهد گرداند.

با استفاده از گاه شمار[آفتابی] به عنوان یک نکته ی کلیدی، این طرح تمام فاکتورهای سایت مانند: عرض جغرافیایی، زاویه [تابش] خورشید، جهت و مقدار نور آن، سایه و درجه بندی در طول روز را بررسی می کند. برج جدید به چهار عدد حجم با نماهای محدب تقسیم می شود، که عملکردی به عنوان شاخص هر کدام از چهار فصل سال را به خود می گیرد. در جبهه شمالی، یک شاخص آفتاب خم شده؛ زمان را در گوشه ی بالایی برج نمایش می دهد و رو به جنوب؛ یک لبه ی عمودی، به تراز خیابان می نگرد، تا زمان را راحتتر قابل تشخیص کند.

هر کدام از سطوح این حجم، به طوری تدوین و فرموله شده تا چهره ای مثلث وار داشته و یکی از لبه ها به عنوان شاخص(gnomon)، بر وجه خمیده ی زیرین؛ ایفای نقش کند. در طول ساعات روز، هر کدام از این وجوه، سایه های متفاوتی ایجاد خواهند کرد، و به برج ظاهر و هویتی " همیشه در حال تغییر" می دهد.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد