معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

معماران جوان

داشتنت ماضـی بود... آنهــم بعــــــید.....!!

برج لُ سنک؛ ترکیب ویژگی های بسط افقی با رشد عمودی

برج لُ سنک؛ ترکیب ویژگی های بسط افقی با رشد عمودی


بقیه در ادامه مطلب!

معماران نوتلینگ رِدیجک(Neutelings Riedijk Architect) طرحی برای یک برج اداری 180 متری تدارک دیدند، برج لُ سنک(Le Cinq)- پنج- در پاریس که توسط توسعه دهنده ی بروکسلی، بوئلنز ان وی(Buelens NV) سفارش داده شده بود، و به عنوان یکی از تیم های شرکت کننده در رقابت بین المللیِ که توسط شهر پاریس برگزار شده بود؛ شمرده می شد. این آسمانخراش جدید در قامت یک نقطه ی کانونی برای شرق پاریس، در توسعه ی شهری جدید منطقه ی 13، در نزدیکیِ گرند بیبلوتک(Grande Bibliothèque)، ایفای نقش می کرد. این برج حاصل انباشت پنج حجم جداگانه از شش طبقه است که از دو هسته ی عمودی آویزان هستند و فضایی باز  در بین هر حجم را جا داده اند.

هر بلوک یک حیاط باز و یک باغ بام وسیع در دل خود دارد. در این مسیر، گونه ای تازه از آسمانخراش شهری سبز رشد داده شده که کیفیت موجود در یک بافت کم ارتفاع شهری را با پتانسیل برج های بلند مرتبه می آمیزد. بالای طبقه ی همکف برج 110000 متر مربع فضای اداری، هتلی 300 اتاقه و یک مرکز خرید را، در کنار ده طبقه پارکینگ زیر زمینی، در بر دارد. این برج 180 متری، اولین ساختمان بلند مرتبه ی بزرگ در پاریس پس از برج های مونت پارنیس(Montparnasse) و ریوِربانک(Riverbank) در سال های 1970 خواهد بود.

‘Le Cinq’ که در زبان انگلیسی The Five"" ترجمه می شود، گونه شناسیِ تازه ای است که حاصل ترکیبِ موفقیت آمیز مزایای ساختمان های بلند مرتبه است: اقتصاد زمین و ترابری، بدست دادن منظره ی زیبای شهر و... خدمات چند منظوره، همسایگی و بلوک شهری. مجاورتِ محله ها که به لحاظ سنتی بسطی افقی دارند؛ در یک رشد عمودیِ قطعه قطعه به سادگی تحقق یافته است. فرم که نتیجه ی تجمیع عملکردها با چنین گونه شناسیِ جدیدی است؛ شهری عمودی را تعریف می کند.

"پنچ"، پنج جزیره، شش طبقه ی خودمختار و مستقل را شامل می شود که بدور فضایی مرکزی سازمان یافته و میدان یا باغی را [با زمینه ی] مساعد برای داد و ستد و یا زندگی تداعی می کند. هر کدام از این فضاها یک تِمِ اصیل و ابتکاری را گسترش می دهند که با توجه به رفتارها یا مداخله ی لنداسکیپ هنرمندانه ساخته شده و به آنها هویتی ویژه اعطا می کند.

این پروژه در اندیشه ی تبدیل به یک مدل توسعه ی پایدار نیز هست. پروژه، با بهره بری از انرژی تجدید پذیر در سایت مانند استفاده از سیستم ژئوترمال و پمپ حرارتیِ خورشیدی، هوای تازه ی از پیش خنک و همچنین استفاده از آب خاکستری[آب حاصل فعالیت هایی نظیر شستن لباس و ظرف حمام و ... که می توان در سایت بازیافت کرد] با برنامه آب و هواییِ شهر پاریس کنار می آید. شکل این برج، با جزیره ها، طبقات شش تایی و پاسیوها، فرد را به استفاده از پله ها ترغیب می کند و تهویه ی طبیعی را در اختیار حضار می گذارد و نیز هدر رفتِ انرژی را کاهش داده، و در حالیکه تشدید جریان هوا را برای عابران، در پای ساختمان به کمترین حد ممکن می رساند؛ مکانی برای فراغت فراهم می کند.    


برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک

برج لُ سنک



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد